Koronakriisin aikana ruuan tilaaminen kotiin ravintoloista ja ruokakaupoista on yleistynyt nopeasti ja tilausmäärät ovat kymmenkertaistuneet. Olen ollut neljä vuotta töissä ruokakaupassa, ja koko sen ajan käytössämme on ollut myös ruuan verkkokauppa. Monelle kotona asuvalle karanteenissa olevalle ikäihmiselle internetin ja älypuhelimen käyttö on tuttua, joten ruuan tilaaminen on tässä erityistilanteessa onnistunut kätevästi.
Monet ovat joutuneet tekemään digiloikan nyt pakon edessä. Kaikille ruuan tilaaminen netistä ei ole itsestään selvää. Tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta ei ole, ja jonkun pitäisi vielä opettaa, miten niitä käytetään. Onneksi apuun ovat rientäneet niin omaiset, tutut ja naapurit, kuin monet vapaaehtoisetkin, jotka tekevät ruokatilauksia ikäihmisen puolesta.
Koronan aikaan moni asiakas on toivonut voivansa tehdä tilauksen puhelimitse, mutta resurssien puolesta se on mahdotonta toteuttaa. Kauppa on vastannut tähän ongelmaan ja avannut neuvontapuhelimen sekä senioreille puhelinpalvelun, jonka kautta asiakaspalvelija syöttää tilauksen puhelimitse järjestelmään. Myös kotiinkuljetus on mahdollista tilata omasta kotiinkuljetuspalvelua tarjoavasta lähikaupasta.
Koronatilanteen alussa oman haasteensa ruuan kotiin tilaamiseen koronatilanteessa toivat pitkät, jopa viikkojen tilausjonot. Miten ikäihminen saa ruokaa, jos jääkaapissa ei ole muuta kuin valo ja seuraava vapaa toimitusaika on kahden viikon päästä? Erityisesti jos läheistä, joka voisi tuoda ruokaa kotiin, ei ole. Ainoa vaihtoehto tällöin on mennä itse kauppaan. Onneksi moni kauppa tarjoaa erityistä riskiryhmiin kuuluville tarkoitettua ostoshetkeä, useimmiten aikaisin aamusta.
Päivittäinen kauppareissu on monelle itsekseen asuvalle tärkeä tapahtuma ja mahdollisesti myös päivän ainoa ihmiskontakti. Tuttujen myyjien ja naapureiden kanssa on mukava vaihtaa kuulumisia lähikaupan käytävillä ja kassajonossa, mutta nyt sitäkin on rajoitettu. Moni ikäihminen kokee sosiaalisen eristäytymisen takia nyt yksinäisyyttä ja tekemisen puute turhauttaa. Kukapa haluaisi istua neljän seinän sisällä kuukausitolkulla. Ruokaa kyllä saa kotiin, mutta syömisen sosiaalinen puoli jää puuttumaan, kun lapset ja lapsenlapset eivät pääse käymään kahvilla, naapuri ei käy iltateellä, eikä lounaalle lempikahvilaan tai palvelukeskukseen pääse.
Ruokahalu ja ruuan monipuolisuus saattavat heikentyä, kun kauppaan ei pääsekään itse tekemään ostoksia. Ruokavalinnat kaventuvat, värit eivät houkuttele heti kauppaan astuessa, eivätkä tuoksut herätä mielihaluja.
Kauppamme on tehnyt alusta asti yhteistyötä kotipalvelun kanssa. Kotihoitajat tekevät ikäihmisten ruokatilaukset tilausjärjestelmäämme, ja kuljettaja vie ostokset asiakkaan kotiovelle. Sitä kautta olen päässyt tutustumaan monen ruokakoriin. Välillä tilaukset ovat surullisen yksipuolisia ja päivästä toiseen samanlaisia.
Jos tilauksen tekee toiselle, kannattaa käydä läpi eri tuotekategorioita ja muistutella mieleen mitä kaikkea sieltä kaupan hyllyiltä löytyy. Ruuasta kannattaa jutella, muistella herkkuja ja erilaisia tapoja käyttää vaikkapa juureksia tai kalaa. Suosittelen myös vinkkaamaan uusia tuotteita kokeiltavaksi. Kannustan hyödyntämään kaupan koko valikoimaa, sillä kaikki eivät tiedä, että kotiin voi tilata myös palvelutiskien tuotteita, kuten puolivalmisteita, valmisruokia ja lisukkeita. Ne ovat usein maistuvampia ja energiatiheämpiä kuin tavallisimmat eineshyllyn tuotteet. Esimerkiksi monissa suosituissa valmiskeitoissa on vähän energiaa ja proteiinia, joten ateriaa voi täydentää esimerkiksi palvelutiskiltä saatavalla ruokaisalla salaatilla.
Olen koonnut ikääntyneen ruokaostosten suunnittelua varten oheisen vinkkilistan – löytyykö siitä sinulle jotain uutta? Avaa tästä lista pdf-muodossa.
Kirjoittaja on ETK Marianna Markkanen. Marianna suorittaa parhaillaan harjoittelua Gery ry:ssä.
Kategoriat: Ravitsemus
Kommentoi ensimmäisenä
Kirjoita kommentti